Protupožarni zrakoplovi u Jugoslaviji
Još od druge polovine 20. stoljeća, požari na priobalju predstavljaju veliki problem. U požarima nije samo ugrožena priroda, već i turistički i industrijski kapaciteti, te naselja. Stoga borba protiv ovih požara predstavlja prioritet za cijelu zajednicu. Prema službenoj statistici, Hrvatska još od 1980. godine bilježi stalan porast broja požara otvorenog prostora. Prosječan broj požara u 1980-ima bio je 979 (najviše 1985. – 1237 požara). Zbog teškog terena, slabe prometne povezanosti i prometne izoliranosti u slučaju požara na udaljenim otocima, neophodna je bila nabava protupožarnih zrakoplova koji bi pomogli u gašenju požara vatrogascima.
Canadair CL – 215 – prvi pravi zrakoplov za gašenje požara
Iako su prvi pokušaji upotrebe zrakoplova za gašenje požara započeli 1930-ih godina, stvarna povijest gašenja požara iz zraka započinje nakon Drugog svjetskog rata, kada su zrakoplova iz vojnih viškova (amfibijski zrakoplov PBY Catalina, torpedni bombarderi TBM Avenger) bili opremljeni spremnicima vode za gašenje požara. Zbog povećanog broja požara, ali i zbog performansi koje prenamijenjeni zrakoplovi nisu imali, bilo je potrebno konstruirati poseban zrakoplov za gašenje požara. Rođen je Canadair CL 215. Kanadski proizvođač Canadair započeo je s radom na novom zrakoplovu u 1960-ima. Prototip zrakoplova imao je prvi let 23. listopada 1967. Prvi zrakoplovi kupila je Francuska, a tijekom proizvodnog razdoblja od 1969. do 1990. godine napravljeno je 125 ovih zrakoplova.
Canadair CL 215 je dvomotorni zrakoplov s visokim krilima pokretan s parom klipnih motora od 2.200 KS Pratt & Whitney R-2800-83AM. U unutarnjim spremnicima može nosi 5364 litre vode. Voda u ove spremnike ulazi pomoću aluminijskih lopatica dok se zrakoplov kreće po vodenoj površini. Za punjenje spremnika potrebno je 12 sekundi. Zrakoplov ima dobre letne karakteristike i može letjeti malim brzinama, što dolazi do izražaja kod šumskih požara u planinskim predjelima. Također se zrakoplov može koristiti za operacije traženja i spašavanja, za prijevoz tereta, pa čak i za tretiranje insekata iz zraka.
Canadairi u Jugoslaviji
Prvi zrakoplovi korišteni za gašenje požara u Jugoslaviji bili su Grumman G-164 Ag Cat koji se koristio za tretiranje usjeva insekticidima. Poljoprivredno zrakoplovstvo ipak se nije moglo oduprijeti velikim šumskim požarima. Zbog povećanja broja šumskih požara, Vlada Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije odlučila je nabaviti zrakoplov Canadair CL 215. Jugoslavensko ratno zrakoplovstvo i protuzračna obrana imalo je značajna sredstva, pilote, tehničare i opremu za održavanje ovih letjelica, pa je vatrogasna flota postala dio vojske. Četiri zrakoplova nabavljena su 1981. godine. Ovi zrakoplovi bili su stacionirani u zračnoj bazi Zemunik kod Zadra i koristili su se u cijeloj zemlji. 4 pilota i 14 tehničara poslano je u Kanadu na obuku, koja je kasnije nastavljena u Zadru. Ime novoformirane jedinice bilo je Protivpožarno odeljenje, koje je 1985. godine formirano u 676. Protivpožarna eskadrila. Eskadrila je 1990. godine izravno pridodana Komandi Ratnog zrakoplovstva.
Jedan zrakoplov izgubljen je tijekom obuke, u blizini otoka Iža 11. srpnja 1984. godine. Tom prilikom je poginuo pilot major Cvijanović. Kako bi zamijenili srušeni zrakoplov, novi CL-215 nabavljen je 1986. godine. Zrakoplovi su se dokazali u borbama protiv šumskih požara 1980-ih i često su korišteni kao što se može vidjeti u tablici 1.
Godina | 1982. | 1983. | 1984. | 1985. | 1986. | 1987. | 1988. |
Broj požara | 39 | 80 | 46 | 102 | 54 | 55 | 68 |
TABLICA 1: Broj požara u kojima su korišteni zrakoplovi Canadair po godinama Iz ovog razdoblja dolazi podatak da je komandir eskadrile Radovan Katanić u jednom danu 1984. godine letio ukupno 11,5 sati i zabilježio ukupno 225 bačenih vodenih bombi iz zrakoplovaVatrogasci uskoro dobivaju dodatnu pomoć iz zraka. Helikopteri MI-8 iz sastava Jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva su 1986. opremljeni za borbu protiv požara s vatrogasnim vjedrima PPV-2000. Također je postojao plan nabave novih zrakoplova, i to poboljšane verzije CL-215 T (s turboelisnim motorom), ali on nikada nije proveden zbog događaja početkom 1990-ih.
Kraj Protivpožarne eskadrile
Jugoslavenska kriza, koja je započela 1980-ih, dovela je do rata koji je eskalirao u punom smislu u ljeto 1991. godine. Jugoslavenska narodna armija odlučila je iz Zadra izvući sva 4 zrakoplova Canadair CL 215 s pripadajućom opremom i rezervnim motorima i poslati ih na aerodrom Golubovci (u blizini Tivta u Crnoj Gori). Ti su zrakoplovi 1995. prodani Grčkoj. Tako je Hrvatska izgubila ne samo vatrogasne zrakoplove, već je zrakoplovna baza Zemunik do početka 1993. godine bila pod srpskom kontrolom.
Ljudstvo i znanje kao osnova za novu protupožarnu eskadrilu
Tijekom Domovinskog rata, Hrvatska je još uvijek imala problem sa šumskim požarima i trebali su joj novi zrakoplovi. Hrvatski piloti i tehničari koji su letjeli na jugoslavenskim CL 215 bili su osnova nove vatrogasne eskadrile.
Priča o protupožarnim zrakoplovima u Republici Hrvatskoj počinje 1993. godine kada pa su prvi helikopteri MI 8, opremljeni za gašenje požara, unajmljeni od Ruske Federacije 1993. godine. Dva zrakoplova CL-215 su unajmljena za protupožarnu sezonu 1994. godine, a 10 travnja iste godine je formirana Protupožarna eskadrila. Već iduće godine Hrvatska kupuje 2 zrakoplova CL-215. Obzirom da su se ove nabave odvijale u jeku rata, proces ustrojavanja domaćih kapaciteta za borbu protiv požar iz zraka ima dodatnu povijesnu vrijednost.
Od ovih teških i skromnih početaka, Hrvatska danas raspolaže respektabilnim kapacitetima za gašenje šumskih požar iz zraka, čiju udarnu snagu čini 6 zrakoplova CL-415, 5 zrakoplova Airtactor Fireboss i 1 zrakoplov Airtractor. Rad ovih snaga na gašenju požara prepoznat je daleko iza naših granica.
Pripremio: Vedran Runjić
LITERATURA
ČLANCI:
1. Bunjac, Velimir. „Avion za gašenje šumskih požara Canadair CL-215.“ Suvremeno vatrogastvo 11-12.1981
2. Karačić, Marinko. „Abeceda 93. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.“ Hrvatski vojnik, 602, 2020, 26-31.
3. Starčević, Mario. „Požari raslinja: Analiza stanja i prijedlozi za poboljšanje.“ Vatrogasni vjesnik 8.2017, 32-35
DIPLOMSKI RAD:
- Gulin, René Raymond. “Odabir optimalnog protupožarnog zrakoplova”. Visoka škola za sigurnost s pravom javnosti, Zagreb 2009.
KNJIGE
1. Aralica, Tomislav, Robert Čopec, Marko Jeras, Zdenko Kinjerovac, Tomislav Haraminčić. Sto godina ratnog zrakoplovstva u Hrvatskoj. Zagreb: Despot infinitus d.o.o., 2012
2. Dimitrijević, Bojan B. Jugoslovensko ratno vazduhoplovstvo 1942 – 1992. Beograd, 2012
WEB
1. Ministarstvo obrane Republike Hrvatske (https://www.morh.hr/); Povijest gašenja požara iz zraka https://www.morh.hr/povijest-gasenja-pozara-iz-zraka/, 15.7.2020.
2. Forum Paluba www.paluba.info http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,18988.90.html, 14.07.2020